Hírek‎ > ‎

Értelmetlen megszorítások a közösségi közlekedésben

Szabad Varos, 2011. jún. 1. 5:51   [ 2011. jún. 1. 6:10 frissítve ]
Az elmúlt 8 évben a szegedi közösségi közlekedés látványosan megújult: az SZKT felújított villamosokat és trolikat helyezett üzembe, a Tisza Volán növelte az alacsonypadlós járművek arányát, folyamatos volt busz- és trolimegállók megújulása, a villamospálya korszerűsítése. A fejlesztések jelenleg is zajlanak, és legfontosabb céljuk az, hogy az utasok a lehető leggyorsabban jussanak el céljukhoz, és ezért a közösségi közlekedés versenyképes maradjon a városi közlekedésben.

A Városüzemeltetési és Fejlesztési Bizottság június 2-i, csütörtöki ülésére Kalmár Ferenc tanácsnok olyan javaslatot terjesztett elő, ami alapján a Szegedi Közlekedési Társaság munkanapokon 10-20 százalékkal csökkenti a járatok számát a vonalain. Ez azt jelenti, hogy az utasoknak ennyivel több időt kell a megállókban tölteni, vagy másképpen fogalmazva ennyivel kevesebbet ér a bérletük.

A munkanapi járatszámok változása:

1-es:-8% 5-ös   -14%  7-es -22%
9 + 19-es:-5% 3-3F-es:-5%4-es 0%

Az SZKT-nál ennek következtében idén 37 millió forint megtakarítással számolnak. Ez az SZKT ez évi kiadásainak (3,7 milliárd Ft) hozzávetőleg 1%-a.

A cégnél jelentkező 1% megtakarítás áll szemben az utasoknak nyújtott szolgáltatásból elvett 10-20%-kal.

Az előterjesztés nem foglalkozik a következő problémákkal:

  • Jelenleg éppen rekonstrukció zajlik, az előterjesztés előírná, hogy villamosok közlekedjenek a József Attila sugárúton és a szétbontásra kerülő 1-es belvárosi szakaszon.

  • Az SZKT 2011-ben növelte a létszámot (512-ről 530 főre), miközben a járatszámok csökkentése éppen elbocsátást kellene jelentsen, nincs szó arról, hogy ezt az érdekképviselettel egyeztették-e?

  • Az SZKT üzleti tervében még a troli futásteljesítmény növelése szerepelt.

  • A járatszámok csökkentése a futott kilométert is csökkenti, így csökkenni fog az SZKT-nak járó normatív támogatás (ez egy teljes évben akár 20 millió forint veszteséget is jelenthet!)

  • A szeptemberi iskolakezdéskor túlzsúfoltság és akár utaslemaradások is várhatóak főleg az 1-es és a 9-es/19-es vonalon.

  • A szolgáltatás ilyen léptékű romlása utasvesztéshez és így menetdíjbevétel kieséshez is vezet, ennek hatására semmilyen becslés nincs.

A fideszes tanácsnok és cégvezető előterjesztése a közösségi közlekedés színvonalának romlásához, az utasok által megvásárolt bérlet értékének csökkenéséhez vezet. Az utasok ugyanazért a pénzért kevesebb és rosszabb szolgáltatást kapnak. A Szabad Város Egyesület ezt nem támogatja, mert a közösségi közlekedésben továbbra is a fejlesztések, a szolgáltatási színvonal növelése kell legyen a cél, ez a város minden polgárának érdeke.


Comments